Elliot Gröndahl - Stuntåkare i världsklass

2019-09-10 | Här kommer en intervju med Elliot Gröndahl, en MC-stuntåkare från Malmö.


Hej Elliot!

Det är många som följer dina videos och inlägg på internet.

Hur började detta?
Det var faktiskt just på nätet som det hela startade. Som liten kunde jag cykla på ett hjul, så när jag fyllde femton år ville jag lära mig det på moped också. Det fick bli en modell med låg vikt, för när jag äntligen hade åldern inne ville jag inte köra trimmat. På ett forum läste jag om en mopedträff i Lund och åkte dit. På den tiden kändes det långt, speciellt när man körde ensam i 45km/h. Väl framme träffade jag personer att dela intresset med. Vi tränade på trix tillsammans och filmade varandra. Detta är tio år sen så kamerakvaliteten var inte alls så bra som den är idag, men filmerna väckte intresse och efter en tid blev jag inbjuden till att köra på MC-mässan i Stockholm.

Från YouTube till live-show, det låter som ett stort kliv?
Ja det var en milstolpe för mig. Jag hade bara kört på små events här hemma så det kändes overkligt att komma till Stockholm och köra inför en stor publik. Dessutom fick sponsorer upp ögonen för mig och kort efter denna mässa ingick jag ett sponsoravtal med KTM som jag fortfarande samarbetar med.

Vad blev det för motorcykel?
Första året körde jag en KTM 690 Duke R, men jag hade kört supermotard-moppe innan och kände att jag ville tillbaka på det spåret. Så idag kör jag en KTM 450 EXC-F med motardhjul och lite andra modifikationer. Vi monterar t.ex. en bakbroms på styret för att kunna kontrollera en wheelie även om man inte har fötterna på fotpinnarna. Som komplement i mina shower har jag även en elektrisk KTM Freeride E. Att den är både miljövänlig och tyst har varit uppskattat av många event-arrangörer runt om i landet.

Är motorcykel-stunting en dyr och farlig sport?
Motorsport är aldrig gratis och helt fritt från skador, men jag vill påstå att stuntingen är både relativt billig och säker. De flesta tricks vi gör är i ganska låg hastighet, vilket inte kräver supertrim­made motorcyklar och vanligtvis kan man bara hoppa av om någonting går fel. Men det är viktigt att köra med skydd. Jag har alltid hjälm från min sponsor Shiro, ryggskydd, handskar, ke­vlarjeans och gärna en jacka med skydd. Sen går det åt en hel del däck. En del av motorcykelstunting är drifting, när man slad­dar kontrollerat med bakhjulet. Många stuntförare använder sig av begagnade däck men då vet man aldrig vad man får. Själv har jag kört på Mitas SportForce sista åren. Man vill kunna lita på däcken, det ska vara grepp när man väl vill ha fäste.

Hur ofta är du på resande fot?
Under säsongen är det olika evenemang nästan varje helg. Det kan vara allt från motormässor, öppna hus hos handlare, festiva­ler och andra företagsevent. Alla förfrågningar är välkomna.

När väcktes ditt starka motorintresse?
När jag var fyra år och min morbror tog med mig till motormäs­san i Malmö. Vi skulle kolla på Batmans bil men hittade något ännu coolare, världens största motorcykel fanns också på plats. Då väcktes en passion!

Till sist, vilket är ditt favorittrix?
Det är svårt att välja, men jag måste nog säga nohander whee­lie. Vilket innebär att man kör på bakhjulet utan händerna på styret. Man kontrollerar allt med fotbroms och det är en enorm frihetskänsla! 

Se mer om Elliot på www,elliotgrondahl.com


Visa alla nyheter inom Moped »
Elliot Gröndahl - Stuntåkare i världsklass